Menubalk Techniek
 

update: 21-11-2011

 

 

 

 

 

 

 

Anne Page:
French Music for Harmonium Volume One

French Music Volume One

 

Titel   French music for harmonium Volume One disc
nr.   CEL 001
Artiest   Anne Page
Jaar   1988/2002
Uitgever   Voix Celeste

 

Tracklist

  Jean Langlais - Vingt-quatre Pièces Opus 6    
1 Prélude et Fuguette 3:43  
2 Arabesque 3:00  
3 Prélude modal 3:15  
4 Fantaisie sur un Thème Norvégienne 3:13  
  Marcel Dupré    
5 Elévation opus 2 6:03  
  L.J.A. Lefébure-Wély    
6 Boléro de Concert opus 166 5:22  
  César Franck    
7 Offertoire in C 5:22  
  Sept Pièces ( Fis mineur et Ges majeur)    
8 Andantino 1:25  
9 Poco Allegretto 1:12  
10 Andantino 1:02  
11 Poco lento 1:15  
12 Poco allegro 0:56  
13 Poco allegretto 1:23  
  René Vierne    
14 Pastorale - 12 Pièces de Différent Caractères 4:08  
15 Prière - Dix Pièces de Différents Styles 3:13  
  Louis Vierne - Vingt-quatre Pièces en Style Libre, opus 31    
16 Scherzetto 3:25  
17 Lied 4:22  
18 Berceuse 3:32  
19 Divertissement 2:10  
20 Carillon 3:59  

 

Carrillon

Editing software Carillon Louis Vierne

Instrument

Mustel harmonium d'art 1875

De teksten in het booklet zijn geschreven door Felix Aprahamian. Hieronder een samenvatting daarvan.

 

De componisten

Jean Langlais was een leerling van Dupré. Hij studeerde ook compositie bij Tournemire (een leerling van Franck) en hij was de opvolger van zijn beide leermeesters als organist aan de St. Clothilde. De invloed van Tournemire (modale muziek) is hoorbaar aanwezig in het werk van Langlais. Zijn Vingt-quatre Pièces zijn enerzijds liturgisch bedoeld, maar bevatten ook delen die bedoeld zijn als concertante werken. Prélude et Fuguette is opgedragen aan Maurice Duruflé.

Marcel Dupré was leerling van Widor en Guilmant. Hij was de assistent van Widor in de St. Sulpice (1906-1914) en assistent van Louis Vierne in de Notre Dame (1914-1923). In 1934 volgde hij Widor op als organist van de St. Sulpice. Zijn Elévation is opgedragen aan Louis Vierne en dateert waarschijnlijk uit 1911 toen Vierne bij Dupré verbleef en aldaar zijn Derde Orgelsymfonie schreef, opgedragen aan Dupré.

Lefébure-Wély als elders op deze site al eens geschreven is wellicht een van de belangrijkste componisten voor harmonium, met een grote hoeveelheid composities. Op deze cd zijn zeer bekende Boléro de Concert, opus 166

César Franck behoeft in de wereld van het harmonium in het geheel geen introductie. Hij is de componist die op geen enkele opname ontbreekt. Ook worden zijn harmoniumwerken bijna standaard opgenomen op de programma's van concerten, zoals Bach bij orgelconcerten.

Louis Vierne, leerling van Franck en Widor. Assistent van Widor in de St. Sulpice (1892-1900) daarna titulaire aan de Notre Dame van 1900 tot zijn dood in 1937, waar hij stief in het harnas aan de speeltafel. Zijn Vingt-Quattre schreef hij in 1914. Alle toonsoorten komen hier voorbij en de werken zijn bedoeld als Offertoire. Organisten die kennis hebben van en vaardigheid in het gebruik van de Expresion, spelen deze werken dan ook bij voorkeur op harmonium. Het deel Carillon is gebaseerd op het carillon van de Chapelle van het Chateau de Longpont. Het werk is opgedragen aan zijn jongere broer René.

René Vierne, leerling van Guimant en vanaf 1902 aangesteld als titulaire aan de Notre Dame des Champs. Zijn Dix Pièces zijn korte composities voor liturgisch gebruik. Zijn Douze Pièces zijn meer ontwikkeld, en voorzien van een voorwoord dat een 'verplicht werk' is voor ieder die zich voorneemt zich concertant te manifesteren op het harmonium. De dood van René Vierne door oorlogsgeweld in 1918 was een voortijdig einde aan een veelbelovende compositorische carrière voor harmoniummuziek.

 

 

 

Naar boven