Menubalk Techniek
 

update: 3-01-2012

 

 

 

 

 

 

Anne Page:
French Music for Harmonium Volume Two

French Music Vol Two

 

Titel French Music for Harmonium Volume Two disc
Nr. CEL 002
Artiest Anne Page
Jaar 1990/2001
Uitgever Voix Celeste

 

Tracklist

 

  Louis Vierne Messe basse opus 30    
1 Entrée 1:09  
2 Introit 3:36  
3 Offertoire 3:42  
  The offertoire is an allegretto in B-flat major and 2/4 time, with a middle section - poco piú vivo, in F-sharp major.    
4 Elévation 3:30  
5 Communion 3:50  
6 Sortie 4:03  
  Charles Tournemire Petites Fleurs Musicales (In Festo Pentecostes)    
7 Offertoire 2:53  
8 Communion 2:13  
9 Fantaisie 1:31  
  The three [tracks] included here are for Whitsunday: tiny meditations on the liturgical text in the spirit of plainsong.    
  Naji Hakim Expressions for Organ (with Jean Langlais)    
10 17 Calm and deeply expressive 2:57  
11 25 Very lively 1:45  
12 27 Rather slow 2:43  
  The fifteen by Langlais have only metronome indications, but those by Hakim have expressive clues as well. No. 27 is in the nature of a tender chorale    
13 30 Lively 1:28  
  Gaston Litaize 24 Preludes Liturgiques    
14 9 Andantino 2:43  
15 10 Andante (sur un cantiqe Breton) 3:35  
16 12 Librement 2:51  
17 15 Allegro 3:35  
  The 24 Préludes liturgiques were published in 1953 and are designated "pour orgue sans pédale obligé" (for manuals only). Allegro is a more elaborate improvisation that unfolds wilth melodic, harmonic and rhytmic variety in 5/4 time throughout.    
  Jean Langlais Dominica in Palmis    
18 Dominica in Palmis 5:21  
  Composed in 1980 (!!) Dominica in Palmis was published, appropriately, with a re-issue of His Insantations pour un Jour Saint, for the 2 pieces are seasonally related. This is a miniature tone poem informed by the following plainsong themes: Procedamus in Pace, Gloria Laus, and israel es tu Rex.    
 

René Vierne 12 pièces de Différents Caractères

   
19 Prelude (pour une Messe Basse) 2:22  
20 Intermezzo 1:41  
21 Offertoire 3:06  
22 Epithalame 4:22  
23 Marche de Procession 3:57  
  René Vierne is remembered by some fluent two-stave organ writing, mainly in his Douze Pièces de Différents Caractères, published in 1914. Marche de Procession deploying two contrasted themes, the vitality of this poco maestosoin D major and 3/4 time, with it central trio section in B-flat major.    

Instrument

Mustel harmonium d'art 1897

De teksten in het booklet zijn geschreven door Felix Aprahamian. Hieronder een samenvatting daarvan.

Alle werken op deze cd zijn origineel geschreven voor "orgel zonder pedaal of harmonium". Veelal ook geschreven in een syteem van 2 balken. Daarmee recht doend aan de functie van het harmonium als orgue du choeur (koororgel).

Louis Vierne liet ons drie kleine verzamelingen na, geschreven voor orgel of harmonium, waaronder deze Messe Basse opus 30, opgedragen aan Albert Dupré, de vader van de bekende(re) Marcel Dupré.

Charles Tournemire schreef zijn bekendste werk l'orgue mystique, bestaande uit 51 Suites gebaseerd op het Gregoriaans. Voor elke zondag van het kerkelijk jaar een Suite.
Kort daarna schreef hij de Petit Fleurs Musicales, bedoeld voor orgel of harmonium, ook telkens ingedeeld in 5 delen. Hier drie delen bedoeld voor Whitsunday (een specifiek Engelse benaming voor Pinksteren).

Naji Hakim schreef samen met Louis Vierne Expressions for Organ. Op de website van Naji Hakim wordt expliciet vermeld over dit werk: "2 stave liturgical pieces, 15 by Hakim and 15 by Jean Langlais." Geen enkele van deze 30 werkjes hebben een naam. Langlais geeft slechts metronoom aanduidingen. Maar bij de werkjes door Hakim geschreven staan ook duidelijke aanwijzingen voor expression.

Gaston Litaize schreef zijn 24 Preludes Liturgiques voor 'orgue sans pédale ou harmonium' en evenals de anderen op deze cd: voor liturgisch gebruik.

Jean Langlais schreef zijn Dominica in Palmis in 1980. Dominica in Palmis (Palmzondag) is een klein toongedicht gevolgd door Gregoriaanse thema's: Procedamus in Pace, Gloria Laus en Israel es tu Rex. In deze modale muziek zijn ook de sporen van polytonale muziek en het serialisme te horen.

René Vierne schreef zijn Douze Pièces in 1914. Zijn gebruik van chromatiek toont zijn verbintenis met zijn oudere broer Louis.