Menubalk Techniek
 

update: 21-11-2011

 

 

 

 

 

 

A century of Dutch harmonium music
played by Dirk Luijmes

DUTCH AIRLINES

 

Dutch Airlines

 

Title   Dutch Airlines
A century of Dutch harmonium music
disc
nr.   CC72166
Artist   Dirk Luijmes, harmonium
Rémy Baudet, violin
Francine van der Heijden, soprano
Jaar   2006-2007
Uitgever   Challenge Classics
Instrument   Harmonium Mustel
    Violin
     

 

De cd kan met korting besteld worden via de website van de HVN: Website HVN

Prijs: € 15,00 excl. verzendkosten.

 

Tracklist

1
  Louis Andriessen * 1939   Remembering that Sarabande
4:19
2
  Cor Kint *1890 - † 1944   Scherzino op. 29 nr. 3
1:49
3
      Douleur op. 12
4:21
4
  Jan van Nuenen * 1880 - † 1970   Preludium
3:14
5
      Intermezzo
0:49
6
      Improvisatie
1:15
7
      Melodie
0:56
8
  Alphons Diepenbrock * 1862 - † 1949   Ave Maria
3:57
9
  Henri Zagwijn * 1878 - † 1954   [ zeer gedragen ]
6:51
10
  Rosy Wertheim * 1888 - † 1949   Hymne
3:49
11
  Martijn Padding * 1956   Padding's Countrydance no. 1
2:46
12
      Vox Humana
3:29
13
      Padding's Countrydance no. 2
2:13
14
  Andries van Rossem * 1957   Longen en tongen
14:41
15
  Chiel Meijering * 1954   Waar is mijn kind
3:04
16
      Adam was gebonden
2::57
17
  Guus Janssen * 1951   Harm
6:32
18
  Roderik de Man * 1941   Machina ex Deo
10:02

Reviews

IKON Television "Musica Religiosa" [ bron ]

Een belangrijk ambassadeur van het harmonium in al zijn facetten is Dirk Luijmes. Op dit moment geeft hij een serie concerten met de 'Psalmenpomp' zoals hij het instrument schertsend noemt. 'Ongerijmde psalmen en andere werken voor harmonium' zo heten de concerten. Hij vroeg een twintigtal Nederlandse componisten om een kort werk voor harmonium te schrijven gerelateerd aan de psalmen, zoals die vroeger veel op het harmonium hebben geklonken (en misschien nog wel op een aantal plaatsen). Kortgeleden gaf hij ook nog een cd uit met Nederlandse harmoniumcomposities van de afgelopen 100 jaar, 'Dutch Airlines'.

Kijk voor meer informatie ook op http://www.longenentongen.nl.nu/.

Orgelnieuws [ bron ]

Muzikale interpretatie * * * * *
Programmakeuze * * * *
Keuze van het instrument * * * * *
Kwaliteit van de opname * * * * *
Informatie in het boeklet * * * *
Grafische vormgeving (cd en boekje) * * * * *

Klik hier om dit artikel te bestellen

De CD “Dutch Airlines” van Dirk Luijmes omvat vijf componisten die geboren zijn tussen 1862 en 1890, en zes levende componisten van wie de oudste in 1939 geboren is. Onder de hier verschenen stukken is er één arrangement, geautoriseerd door de componist Louis Andriessen, en één overtuigend gemotiveerde adoptie: het Ave Maria van Diepenbrock. De gebruikte instrumenten zijn twee Mustels, zeer mooi van klank. De bijdragen van sopraan Francine van der Heijden en de violist Rémy Baudet zijn voortreffelijk. Opnamen en afwerking zijn gedaan door Jean van Cleef, op schitterende wijze. De klank is helder, nabij en ruimtelijk, met een natuurlijke akoestiek.

Dirk Luijmes bewijst zonneklaar dat het harmonium vitaal is en niet alleen iets uit de historie. Hij vindt in het Nederlands Muziek Instituut – voortgekomen uit de muziekbibliotheek van het Haags Gemeentemuseum – onuitgegeven stukken, maar ook weet hij veel eigentijdse componisten te bewegen voor het harmonium te schrijven. Daarmee profileert hij zich tot een leidende figuur op dit terrein. Hij schrijft een excellente toelichting in het bijgevoegde boekje, in het Nederlands. Er is een Engelse vertaling bij. De opmerking aldaar over de “double expression” is zonder zin omdat het woord ‘dynamisch’ niet vertaald is.

De Haagse toondichter Henri Zagwijn (1878 – 1954) krijgt een première van een manuscript uit het NMI. Zagwijn was leraar Muziek aan de Vrije School in Den Haag. Het zou mooi zijn als Zagwijns “Weihe-nacht” en “Auferstehung” voor piano, harmonium en zangstem op tekst van Rudolf Steiner, Christian Morgenstern en Novalis eens tot uitvoering konden komen. Een mooie vondst is werk van Cor Kint, stukken voor viool en harmonium, waarvan helaas slechts één voorbeeld. Jan van Nuenen, de bijna autodidacte klokkenmaker uit Berlicum, krijgt zijn zo verdiende première. Van hem is in het NMI heel wat biografisch en muzikaal materiaal gedeponeerd, waaronder wellicht enige handschriften. De dozen zijn nog niet geopend, maar men zal ons waarschuwen als het zover is.

Andries van Rossem (*1957) schrijft vanuit het wezen van het instrument: de windvoorziening, de balans met de double expression en zelfs het “slaan”, het vibreren van de getempereerde intervallen, zet hij op boeiende wijze in.
Chiel Meijering, van wie de opera “Alzheimer” vorig jaar terecht warm ontvangen werd, draagt twee overtuigende liederen bij, vaak met repetitieve structuur.
Roderik de Man (*1941) streeft in zijn muziek een gelaagdheid na. Een polyfonie niet zozeer van stemmen als wel van klanklagen. Hier verschijnt deze gelaagdheid als een boeiende dialoog tussen de feitelijk bespeelde Mustel en zijn elektronisch gemanipuleerde, vooraf opgenomen klank. Deze confrontatie van opgenomen, al of niet gemanipuleerde klank met een echt gespeeld instrument vinden wij ook in de Mans “Chordis Canam” voor klavecimbel en tape (1989), in “Entanglements” voor blokfluiten en tape (1992) en “Momentum” voor basklarinet, klavecimbel en tape (1991). De Man heeft op deze aanpak een vaste greep, het zijn geen willekeurige effecten die ons moeten overdonderen. In al deze werken ligt de verbinding met een bepaalde musicus ten grondslag aan het ontstaan van de compositie. Niet elk programmaonderdeel zal ik noemen.

Deze productie is niet een onderonsje van een nostalgische subcultuur maar is van belang voor iedere muziekliefhebber. [KLAAS TRAPMAN]

[Met toestemming overgenomen uit Vox Humana Jrg. 18 nr. 2]

Parool [ bron ]

Grappig dat Dirk Luijmes, bespeler van het harmonium, zijn interessante toelichting bij zijn interessante cd met harmoniummuziek van Alphons Diepenbrocks Ave Maria tot Machina ex Deo van Roderik de Man, begint met een grondige verkenning van al het lelijks dat er in de loop der jaren over de psalmenpomp, de Halleluja-commode of de cirkelzaag des geloofs is geschreven. (Ook die drie benamingen voor het harmonium komen uit Luijmes' tekst.)

Erg fraai is de kwalificatie van R.N. Roland Holst: 'de aartsengelen hadden gouden bazuinen (...), maar de calvinist heeft zijn harmonium, waaruit de snotverkouden stem der menschheid schijnt te jammeren om erbarming'.

Op zijn cd rekent Luijmes trouwens voorgoed met dat vooroordeel af. Daar zorgt de prachtige muziek van Louis Andriessen(Remembering that sarabande...), Cor Kint (Douleur, voor harmonium en viool) of Diepenbrock wel voor.

Het instrument neemt bij Luijmes de gedaante aan van een klein orgel, of een enorme accordeon, waarbij niet alleen de rijkdom aan kleuren maar ook de onverwachte dynamische reikwijdte opvalt.

Het pièce de résistance is Longen en tongen van Andries van Rossem, dat een klein kwartier duurt, waarvan de eerste tien minuten in fraaie Feldman-achtige verstilling voortstromen.

www.dirkluijmes.nl.nu
ERIK VOERMANS

© Het Parool, 06-03-2007

Volkskrant [ bron ]

Klankbeschouwelijk
de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 12 april 2007
Dutch Airlines: a century of Dutch harmonium music. Challenge.
Een 'Halleluja-commode' heette het in de volksmond, en dat is zeker niet de onvriendelijkste bijnaam voor het harmonium. Dirk Luijmes rehabiliteert het instrument op zijn cd met verzamelde werken uit het vaderlandse traporgelrepertoire, maar gebruikt daarbij wel twee riant klinkende drukwindharmoniums in plaats van de in onze contreien meer gangbare zuigwind-instrumenten, die zo kunnen neuzelen. Het is hoe dan ook een verrassing: Luijmes' Mustel-harmoniums hebben niets amechtigs, maar juist een krachtig geluid met een alerte attaque en een mooie présence. Op het eerste gehoor denk je aan een accordeon, op het tweede niet meer. De grondtoon van de cd is er een van wrangzoete maar grandioze weemoed, of het nu gaat om de van chromatiek verzadigde stukjes van Cor Kint of het malle, recent gecomponeerde Vox Humana van Martijn Padding, waarin de organist zelf mee moet zingen. Sopraan Francine van der Heijden en violist Rémy Baudet zorgen in de gastrollen voor nog meer nostalgische tinten.

© Frits van der Waa 2007

Boekhandel Roelants Muziekbulletin [ bron ]

zaterdag, 31 maart 2007

Dirk Luijmes presenteert een aantrekkelijke repertoirekeuze met voor elk wat wils. Ronduit verrassend is de Hymne van Rosy Wertheim (1888-1949), waarin ook de sopraan Francine van der Heijden en de violist Rémy Baudet in actie komen. Een emotionele bijdrage, net zo gevoelig als het Ave Maria van Alphons Diepenbrock (1862-1921). Huiveringwekkend wordt het in Waar is mijn kind van Chiel Meijering (1954). De sopraan herhaalt eindeloos haar klagende vraag tot ze vertwijfeld stopt.
In Vox Humana van Martijn Padding (1956) horen we niet alleen het gelijknamige register klinken maar ook opmerkelijke stemgeluiden van Luijmes. Aan contrasten geen gebrek: tegenover de moderne taal van Andries van Rossem (1957) en Guus Jansen (1951) plaatst Luijmes de traditionele harmoniumklank van Henri Zagwijn (1878-1954) en het eigenwijze Scherzino van Cor Kint (1890-1944). Een opname die de luisteraar meeneemt op een intrigerende ontdekkingsreis.

Maarten-Jan Dongelmans

 

 


Toelichting bij de gespeelde werken

 

 

Naar boven