Menubalk
 

update: 4-03-2012

 

 

 

 

 

 

 

Alexandre Guilmant: Noël au Salon

 

Titel Noël au Salon disc
Nr. Hortus 044
Artiest

Kurt Lueders (harmonium)
Françoise Masset (soprano)
François Lambret (piano)

Jaar 2005
Uitgever Hortus
http://www.editionshortus.com

 

Coverafbeelding:

                            Noël

 

Artiest

Kurt Lueders (harmonium); Françoise Masset (soprano); François Lambret (piano)
( nadere informatie volgt)

Het instrument

Het bespeelde instrument is een Mustel 'harmonium d'art' (kunstharmonium). Dit instrument was eertijds eigendom van Alexandre Guilmant, de componist van de werken op deze cd. Extra bijzonder is wel dat de inhoud van deze cd een exacte kopie is van een concert dat Guilmant zelf gaf op dit instrument. Bij deze opname werd ook het harmonium gebruikt dat van Guilmant is geweest.

 

Tracklist

 

nr Titel Componist duur: Clip
1 La Crèche, Pastorale et Adoration Alexandre Guilmant
(1837-1911)
6:14  
2 Pastorale
(harmonium & piano)
  4:07  
3 Noël languedocien   2:52  
4 Noël espagnol   5:42  
5 "Chantons, je vous prie"
"Le Messie vient de naître"
  3:03  
6 "Grand Dieu!"
"Allons Pasteurs"
  2:51  
7 Coeur de Jésus enfant
(soprano & harmonium)
  9:35  
8 Prière et Berceuse   6:36 CLIP
9 Noël Brabançon alla Haydn   4:15  
10 Repos de la Sainte Famille:
"l'enfance du Christ"
harmonium & piano
Hector Berlioz
(1803-1869)
2:41  
11 Noël de Saboly alla Mozart   2:21  
12 Puer natus est
harmonisation A. Guilmant
Soprano & harmonium
  3:07  
13 Noël polonais   3:18  
14 "Entends ma voix fidèle"   2:14  
15 Finale alle Schumann, sur un Noël languedocien (piano & harmonium)
  4:00  

Uit recensies:

Het programma is identiek aan dat van de concertavond in de salon in 1906!

Deze cd is een echte aanrader voor de kerst, weer eens wat anders dan Jan Zwart’s Suites of de English boys Choirs.

(Johan van Markesteijn in Vox Humana)

Frankrijk heeft een rijke traditie in het variëren van kerstliederen. Van de melodieën die Guilmant bewerkte, kennen we er verschillende ook al uit oudere Noëls van bijvoorbeeld Daquin, Balbastre of Dandrieu. Het is boeiend om te vergelijken hoe een romanticus omgaat met melodisch materiaal dat in een (laat-)barokke gedaante veel bekender is. [ ....]

Nu heeft Kurt Lueders ook wel een ideaal stuk gereedschap tot zijn beschikking: een Mustel kunstharmonium, zeg maar de Mercedes – nee, de Rolls Royce onder de drukwindharmoniums. Helemaal uniek is wel het feit dat het bespeelde instrument eigendom is geweest van Alexandre Guilmant zelf: authentieker kan het niet!

Dick Sanderman op www.orgelnieuws.nl
© 2006 www.orgelnieuws.nl

Guilmant’s Harmonium is an exquisite Mustel still owned by the Guilmant family and, silent since 1911, refurbished for this recording. Using the instrument’s vast expressivity, Kurt Lueders plays Guilmant’s works for Christmas.

OHS Organ Historical Society USA

 

It is difficult to imagine today the popularity enjoyed by the harmonium after its invention in the 1840s. In the salons it rivalled that of the piano, through its mobility and expressivity. Lefébure-Wély described it, not unreasonably, as a 'symphonic' instrument. Further testament to its popularity is given by the scale of its repertoire from composers such as Guilmant, Lefébure-Wély, Chauvet, Karg-Elert, Vierne and even Bizet! Guilmant himself commented in a book published in 1903 about the history of the instrument, "my admiration for the marvellous harmoniums by Mustel is well known! … one day your organs will be snatched up like Stradivarii". [....]

How good then that the current movement towards heightened awareness of all aspects of the relationship between literature and specific instruments in the organ world has encompassed the harmonium. Leading figures include the Belgian, Joris Verdin, and, in Britain, Anne Page. The American-born musicologist and organist of Paris's Reformed church of the 'Saint-Esprit', Kurt Lueders, is another leading figure in the championing of the harmonium and his exquisite playing here, matched by the beautiful contributions of soprano Francoise Masset - 'Coeur de Jesus' especially irresistible - and the young pianist Francois Lambret, playing a 1905 Pleyel, make this an essential purchase.

This is quite brilliantly conceived, performed and presented. Well done, yet again, Hortus.

Chris Bragg, MusicWeb International

 

 

Toelichting bij de gespeelde werken

(tekst volgt nog)

 

 

 

 

Terug naar overzicht