Menubalk
 

update: 4-03-2012

 

 

 

 

 

 

Winterlûd

greetje bijma - klaas hoek

                                    1 stem - 1 harmonium

                                                           aangrijpende muziek

 

 

Titel Winterlûd disc
Nr. BV Haast CD 1105
Artiest

Greetje Bijma (stem)
Klaas Hoek ( harmonium)

Jaar 2005
Uitgever BV Haast    Website

                            Winterstem

 

Tracklist

nr Titel Componist duur: Clip duur:
1 Winterlûd 1 Hoek/Bijma 3:08
2 Little girl Alan Laurillard (theme) 3:38
3 In the bleak midwinter Gustav Holst muziek, Christina Rossetti tekst 5:04
4 D'ou viens-tu bergère trad. France 5:03
5 Winterlûd 2 Hoek/Bijma 1:58
6 Oft in the stilly night Thomas Moore 3:13
7 Down by the salley gardens W.B. Yeats/ trad. Ireland 2:56
8 Lullaby trad. England 3:00
9 Blow the wind southerly trad. England 3:21
10 Winterlûd 3 Hoek/Bijma 2:17
11 In Memoriam Douwe Tamminga tekst
Joop Verbeke muziek
3:17
12 Suze Nane Poppe Douwe Tamminga tekst
trad.
2:48
13 Qual bru fa dins lo ceu trad. France 3:32

 

Winterlûd – Wintergeluiden

Op deze cd bekende en onbekende kerstliederen en liederen over de nacht en de wind, ofwel de winter.

Klaas Hoek studeerde orgel in Maastricht bij Kamiel d’Hooghe. Hij heeft zich toegelegd op het uitvoeren van nieuwe muziek op orgel en harmonium. In zijn composities betrekt hij de omgeving en het landschap als essentiële onderdelen van zijn stukken.

Greetje Bijma is sinds het begin van de tachtiger jaren actief als improviserend zangeres. Haar soepele stem en haar theatrale kwaliteiten vallen ook buiten de jazzpodia in de smaak.

Het repertoire van Klaas Hoek en Greetje Bijma is voor een deel verbluffend geïmproviseerd, geïnspireerd door Nederlandse, Friese of Engelse poëzie. Een onvoorspelbaar spel van uitlokken, reageren en antwoorden. Vaak worden bestaande composities als uitgangspunt gebruikt.. Beiden ontvingen prijzen voor hun podiumkunsten. 

Vocaliste Greetje Bijma en organist/harmoniumspeler Klaas Hoek werken inmiddels een jaar of vijftien samen. Bij hun concerten proberen ze altijd een zorgvuldig evenwicht te bereiken tussen experiment en traditionele liedkunst. Bij de samenstelling van het repertoire putten ze uit de Engelse, Ierse en Franse traditie, maar laten ze zich ook inspireren door hedendaagse, met name Friestalige poëzie.

De afgelopen drie jaren hebben Greetje Bijma en Klaas Hoek met groot succes hun programma Winterlûd (Fries voor ‘wintergeluiden’) gebracht in tientallen kerken in Nederland. De gelijknamige cd die eind 2005 verscheen (BVHaast CD1105) werd enthousiast ontvangen en is inmiddels aan een derde persing toe.

recensies

“Afkomstig uit de jazz en werkzaam in hedendaags repertoire -in ruime zin overigens - mag ze zich ook vanuit klassiek oogpunt rekenen tot de fraaiste mezzosopranen die Nederland rijk is. Met een timbre dat je op soms Mahleriaanse wijze bij de strot grijpt. Zo doet de opening "Little Girl" je onwillekeurig reikhalzen naar haar onorthodoxe aanpak van liederen uit Des Knaben Wunderhorn.” (De Stentor)

“Het is niet alleen de stem die je kippenvel bezorgt, het zijn ook haar expressieve ogen en haar handen die zo hun eigen manier hebben om de tekst uit te beelden. Klaas Hoek volgde Bijma in haar expressiviteit, liet het harmonium grommen en huilen en zoals in het wiegenliedje Suze Nane Poppe een geluid maken als een tikkende klok. Maar ook was er bij beiden een totale verstilling in het ontroerende In Memoriam.” (Meppeler Courant)

“Eindelijk een kerst-cd waar je het warm van krijgt.” (Trouw)

“Bijma’s voornamelijk klassieke zang klinkt toegankelijk en gaat door merg en been.” (De Volkskrant)

"In de openingstrack en de andere twee ‘Winterlûden’ worden we gelijk bij de kladden gegrepen. Wat gebeurt hier? De te horen ‘wintergeluiden’ zijn bijna angstaanjagend: hoor ik een stem of is het elektronica, is het de wind, is het een harmonium, is het een mitrailleur, een didgeridoo? De spanning stijgt ten top. Prachtig verzonnen en nog beter vertolkt!" (Vox Humana/ Johan van Markesteijn)

 

 

 

 

 

Terug naar overzicht