Menubalk

 

 

 

 

 

 

 

update: 15-03-2011

 

List of catalogs

 

Scanning catalogs

 

Estey catalogs

 

Mason & Hamlin catalogs

 

Mustel catalogs

 

Preview of catalogs

 

 

 

 

 

Catalogi / Catalogs

De meest gebruikte methode om de producten van de bouwers onder de aandacht te brengen was reclame. In allerlei vormen. Advertenties, gratis catalogi, reclame ansichtkaarten, reizigers die met paard en wagen probeerden te slijten aan de voordeur.

Voor ons, ruim 150 jaar later zijn de catalogi die her en der nog aanwezig zijn bij verzamelaars, de belangrijkste bron van de geschiedenis.

De gemiddelde catalogus bevat een overzicht van de beschikbare instrumenten, gepresenteerd als afbeelding en met vermelding van de dispositie. Daarnaast lezen we in de catalogi de opvattingen van de bouwer. Wat naar hun mening hun instrumenten bijzonder maakt.

De stamboom van een kopie

Bij de catalogi die op deze pagina(s) gepresenteerd worden heb ik een "code" gebruikt:

  • 1 = Originele catalogus, dus géén fotokopie. Of een herdruk door de ROS / HVN (gemerkt als 1b)

  • 2 = Fotokopie van een origineel OF een niet gecomprimeerde scan van een origineel. (ZELDZAAM).

  • 3 = Kopie van een kopie (in sommige gevallen gaat het dan om een kopie van een kopie van een... enzovoort. Daarbij is ook opvallend dat bizar veel mensen niet eens een vel papier RECHT op de glasplaat kunnen leggen. De kwaliteit is meestal uitermate beroerd. Maar zolang je niet een betere bron hebt, moeten we het er mee doen.

  • 4 = De absolute doodzonde: Een gescande fotokopie (soms een scan van het origineel) waar het beeldmateriaal als jpg wordt opgeslagen en vervolgens ook nog eens glashard wordt gecomprimeerd tot 30% van het origineel, waarbij dus 70 procent van het beeld materiaal domweg verdwenen is. Waarmee de gescande catalogus domweg volledig vern**kt is...... Derhalve hoed u voor exemplaren die tot categorie 4 behoren. Deze categorie is alleen maar relevant zoalang geen

  • 5 = Het drama van stijl 4, maar dan ook nog eens het beeldmateriaal eerst aanzienlijk verkleind wordt in afmeting, om vervolgens het drama van stijl 4 er nog eens overheen te halen. Dus het resultaat is een verkleinde versie die daarna nog eens maximaal gecomprimeerd tot 30% met 70% verlies. Een moedeloos drama derhalve. Dit noem ik dan maar het 'generatie-probleem" . Sommige eigenaren van een 6e generatie kopie dan wel een stijl 4 kopie, zijn bang dat hun unieke slechte kopie minder waard wordt, en zij verspreiden dan aanzienlijk verkleinde kopietjes van hun exemplaar. Ik ben exemplaren tegengekomen waar bij afdrukken blijkt dat de pagina's nauwelijks 7 cm hoog zijn.

 

Verzamelen en ruilen

In tegenstelling tot de sombere mededeling van hierboven, zijn er ook verzamelaars die niet malen om een origineel, en dan ook graag nette kopietjes met elkaar willen delen.

Dat is de reden dat Harmoniumnet een vaste werkwijze hanteert:

  • Lever een NETTE fotokopie op vol formaat (dus niet verkleind!) aan Harmoniumnet
  • Als tegenprestatie ontvangt de schenker een cd rom met alle op dat moment bij Harmoniumnet aanwezige catalogi.

Alleen op deze manier lukt het om de meer zeldzame exemplaren boven water te krijgen en te delen met diegenen die serieus catalogi willen bestuderen om zo de geschiedenis te verhelderen.

Catalogi op de website

Een nette fotokopie die door scannen omgezet wordt naar een Acrobat bestand, haalt met gemak een omvang van meer dan 30 Megabytes. Veel te groot om te mailen. Ook veel te groot om via download te distribueren. Op de website zult u dus alleen clips kunnen bekijken. Willekeurige pagina's uit een groter geheel. Zou ik de volledige scans op de website plaatsen, dan ben ik elke maand binnen 3 dagen mijn "quotum" voor internet verkeer kwijt, zodat de site de rest van de maand op zwart zou moeten. We rekenen op uw begrip hiervoor.