Menubalk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

update: 29-07-2013

 

 

Literatuur

 

Index Vox Humana

 

 

Vox Humana 17-04

Vox Humana 18-04

Vox Humana 19-02

Vox Humana 19-03

Vox Humana 19-04

Jaargang 20

Vox Humana 20-01

Vox Humana 20-02

Vox Humana 20-03

Vox Humana 20-04

Jaargang 21

Vox Humana 21-01

Vox Humana 21-02

Vox Humana 21-03

Vox Humana 21-04

 

Jaargang 22

Vox Humana 22-01

Vox Humana 22-02

Vox Humana 22-03

Vox Humana 22-04

 

Jaargang 23

Vox Humana 23-01

Vox Humana 23-02

Vox Humana 23-03

Vox Humana 23-04

Jaargang 24

Vox-Humana 24-01

Vox-Humana-24-02

Vox-Humana-24-03

 

 

 

 

 

 

 

Vox Humana 20-01

Vox 20-01

 

Erfenis van Aristide Cavaillé-Coll

Vox Humana Jrg. 20 nr 1 Poïkilorgue: Erfenis van Aristide Cavaillé-Coll

Aristide Cavaillé-Coll was er vroeg bij toen een nieuw verschijnsel op de markt verscheen:  een huisorgel gebaseerd op doorslaande tongen. In 1834 presenteerde  Cavaillé-Coll zijn Poïkilorgue, waarvan hij slechts enkele tientallen stuks heeft geproduceerd. In de periode 1924-1930 noemde het bedrijf zich Cavaillé Coll. Zonder de naam van Mutin, zonder koppelstreepje.

Het originele Poïkilorgue draagt een naamplaatje “Cavaillé-Coll et fils” wat niet anders kan betekenen dat zijn vader en andere familieleden betrokken waren bij de ontwikkeling en bouw van deze instrumenten. Deze kleine instrumenten werden gebouwd in de periode dat Aristide werkte aan zijn opus in de St. Denis. Het instrument waarmee hij zijn zegetocht als orgelbouwer is begonnen.

Na het overlijden van Aristide, werd de firma omgedoopt tot Mutin-Cavaillé Coll. In 1924 werd de naam gewijzigd in Cavaillé Coll, waarna in 1930 de firma geheel van de aardbodem verdween na een faillissement.

Op de wereldtentoonstelling van 1930 gehouden in Luik, presenteerde de firma ‘nieuwe’ modellen van Poïkilorgue.  In tegenstelling tot het originele model, nu zuigwind, met echter registernamen als in het drukwind. En ook nog eens voorzien van gescheiden expression voor bas en discant. Ook van deze exemplaren zijn slechts enkele tientallen stuks gebouwd. Op dit moment zijn slechts 2 exemplaren bekend, met serienummers 30 en 40. Het exemplaar met nummer 30 staat in gerestaureerde staat in Nederland en wordt in de nieuwe editie van Vox Humana gepresenteerd door de huidige eigenaar. Het instrument is na oplevering door de restaurateur Louis Huivenaar, in gebruik genomen in een huiskamer concert door Dirk Luijmes.

Een uitgebreide inhoudsopgave zal gepubliceerd worden op de website van de Harmonium Vereniging

 

De inhoudsopgave:

 

  • De harmoniums van Cavaillé-Coll
  • Mens en harmonium: Rinus van Doeland
  • Andreas Wilscher
  • Bladmuziek voor harmonium van Lefébure-Wély & Andreas Wilscher
  • Wereldpremière van een Concerto voor Harmonium
  • Verslag van de Jaardag 2008

Verder:

  • Presentatie van de nieuwe bundels met muziek van Lefébure-Wély
  • Een harmonium van Van der Tak
  • Ds. Zelle, een toneelstuk over een "kanseltijger". Met twéé harmoniums op het toneel
  • Concertagenda
  • Nieuws uit de harmoniumbladen
  • Vraag en aanbod
  • HVN Winkel

Naar boven